Followers


familia

familia

mOsHi2


antara 2 darjat?!

>> Saturday, May 23, 2009

pagi tadi mase aku on tv channel tv 9 ader slot apa ke halnya? yg dihoskan oleh mr os, shamsul ghau2 ngan din beramboi... aku jarang nak nengok tb nih.. selalu aku layan mtv or discovery channel cume tergerak hati ni nak melayan jap citer kat tb9 ni.. topic yg dikupaskan agak menarik lagi tertarik.. ermm mungkin suatu kebetulan dan mungkin juga bisa aku jadikan panduan.. siapa tahu...? topiknyer " antara dua darjat".. dgn topik pun menarikkan! mcm tajuk filem Allahyarham tan sri P.Ramlee.... terdetik sejenak .. wujud ag ke situasi "antara 2 darjat ni" dalam dunia yg moden nih?.. hurmmm....

dah tu pulak.. bile aku belek belek paper pun ader jugak ti mbul isu nih... hurmmm masih ader lagi upenye situasi nih... aku pun penah jugak dilema dalam hal ni bahkan aku masih lagi dalam keadaan yg semacam nih dalam waktu ini.. aku just nak bagi opinion aku sal antara dua darjat nih . hanya pandangan dari sisi aku..

cinta antara dua darjat nih adalah ada perbezaan yang ketara samada daripada segi harta, pendidikan, pekerjaan dan sebagainya...Cinta antara 2 darjat ini boleh berlaku akibat keturunan yg berbeza iaitu keturunan bangsawan & rakyat biasa, @ cinta antara 2 insan yg mempunyai kedudukan yg berbeza dalam masyarakat. Perbezaan ini pula mungkin disebabkan oleh tahap pelajaran, jawatan @ pendapatan yg berbeza, iaitu yg perempuan mempunyai pelajaran yg lebih tinggi @ memegang jawatan & gaji yg jauh lebih baik ..

orang sekarang lebih tumpukan hubungan antara dua darjat bile perempuan itu lebih dari pasangan lelaki.. ya.. aku akui hakikat itu... bile majoritinya skunk ni pompuan lebih advance dalam pelbagai bidang dari lelaki.. so tentu tentu ia nya satu isu penting dalam kuarga bile tiba waktunya.. tapi ader jugak minoritinya bila seorang perempuan itu tidak sedarjat dgn pasangan nya.. hanya sebilangan kecil mungkin.. siapa tahu.. tol tak? contohnyer macam jiran sebelah umah aku mase stay kat johor... si suaminya tu punya rupe encem!! siyes! dh rupe mcm aaron aziz dgn gaya model.. kije pun pangkat beso dalm polis department n now husband dia ni tgh sambung master kat usm .. but his wife just biase biase je.. boleh di ibaratkan mcm beauty n the beast.. kalau nka bezekan paras rupa.. his husband boleh dapat yg lebih bak.. bukan niat nak kutuk but just nak tunjukkan betapa bezanyer darjat tu.. aku penah jumpe famili pihak wife jiran aku.. sume punya rupa cantik.. cume mungkin ader hikmah napa Allah berikan wife dia yg biase biase aje.. jodoh tuhan yg tentukan.. dia Dia tunjukkan dgn perbezaan darjat dari segi rupa dan tahap pelajaran, jawatan @ pendapatan yg berbeza pasangan ni mampu hidup happy

Persoalannya bahagiakah pasangan ini apabila mendirikan rumahtangga? Bagaimanakah agar percintaan antara 2 darjat mengundang bahagia?

1. Utamakan Agama

Dalam memilih pasangan Islam telah menggariskan bahawa pilihlah yg beragama berbanding paras rupa, harta & keturunan. Sebab apabila seseorang itu beragama, meskipun taraf pendidikan & kerjayanya lebih rendah dari isterinya, dia tetap mampu menjadi ketua keluarga yg baik. Yg lebih penting dia mampu membimbing kita menjadi isteri yg baik. Perkahwinan membolehkan kita menambah zuriat, membangun ummah, menyalurkan kehendak batin secara halal & mengikat tali silaturrahim. Pastikan tujuan perkahwinan ini jelas kepada kita.

2. Mempunyai Nilai Yang Sama

Manusia meletakkan nilai yg berbeza terhadap banyak perkara tentang hidupnya. Misalnya ada orang meletakkan nilai ilmu lebih tinggi dari nilai duit & sanggup berkorban demi ilmu. Ada pula orang meletakkan nilai perkahwinan lebih utama dari nilai kerjaya & sanggup bertukar kerjaya demi menyelamatkan perkahwinannya & begitulah seterusnya. Oleh itu kita perlu tahu apakah nilai pasangan kita itu. Kalau pasangan kita mempunyai nilai yg sama dgn kita tentang kasih sayang & perkahwinan maka kebarangkalian untuk kita hidup bahagia & kekal dalam perkahwinan itu cukup tinggi.

3. Menerima Pasangan Seadanya

Adalah penting bagi kita menerima pasangan kita seadanya. Jika kita ada kelebihan, pasangan kita itu juga sebenarnya punya kelebihannya yg tersendiri kerana setiap insan hadir ke dunia ini dgn pakej @ kelebihan masing2. Oleh itu daripada memikirkan akan kekurangannya kenapa tidak kita cari kelebihan yg ada padanya. Sebab tujuan sebuah perkahwinan itu adalah untuk saling melengkapi. Dgn cara ini tidak timbul lagi isu darjat yg berbeza.

4. Ikhlas Berkorban

Setiap pengorbanan yg kita lakukan biarlah ikhlas & diredhai. Kalau kita mampu membantu suami dalam urusan kewangan rumah tangga maka biarlah bantuan itu datang secara rela & bukannya terpaksa. Tidak perlu kita meminta lebih dari seorang suami sekiranya dia tidak mampu.

5. Redha Dengan Jodoh Kita

Kalau sudah takdirnya bahawa jodoh kita dgn orang yg kurang pelajaran & pendapatannya, maka redhalah. Sekurang2nya kita ada juga suami berbanding orang lain. Setidak2nya dapat juga kita tatap wajah anak2 hasil dari zuriat kita & hidup kita terhibur dgn kerenah mereka. Semua ini adalah nikmat perkahwinan yg tidak diperolehi oleh ramai orang.

pokok pangkalnye..kite..
kalo betul kite yakin die blh bertanggungjawb..blh membimbing kite jadi isteri yang baik..
pertahankan la die..sokong lah die walau dlm ape keadaan skli pun...

mmg skrg ni zaman duit...
sume nye nak duit..
tp satu je..
duit blh beli org yang kite nak..
duit blh beli cinta...
duit jgk blh sayang...
tp kite ingat..tak slamenye kite hidup mewah..
pnh dgr tak dialog ni "abg ade duit sy syg...abg takde duit..syg pun melayang.."
duit itu satu keperluan...tp cinta itu satu kehendak...
tp ade 2 je bnd yang tak blh dibeli dgn duit

1. duit tak blh beli kebahagiaan
2. duit tak blh beli keredhaan Allah dlm rumahtangga kite...



aku tak mengimpikan kemewahan kerana aku takut kelak kita akan alpa pada pemberi kemewahan ini...tp aku mengimpikan kesederhanaan kerana disitu terletaknya berkat YANG MAHA ESA...dan aku juga bersedia utk menempuh saat engkau jatuh..kerana ketika itu lah aku akan membantu engkau utk bangun kembali...aku juga bersedia utk menempuh saat senangmu..kerana ketika itu lah aku akan sentiasa disisimu utk mengingatkan mu pada rezeki yang diberi YANG MAHA ESA...semoga akulah pelengkap tulang rusukmu, ...juga ainul mardhiah mu ketika di akhirat kelak...utk itu...aku tidak memandang hartamu..kerana bkn itu yang akan membantuku utk ke syurga...tetapi aku mencari keredhaan engkau sbg suamiku...kerana itulah yang akan memimpinku ke raudhah syurga...

3 comments:

jifat May 24, 2009 at 1:09 PM  

I am touched, dear.

akira @ Helmy May 24, 2009 at 1:27 PM  
This comment has been removed by the author.
akira @ Helmy May 24, 2009 at 1:30 PM  

semoga berbahagia ngan si dia...mkin aku bukan pelengkap hidup mu...tp doa ku xkan putus mendoakn kan kesehjahteraan mu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP