Followers


familia

familia

mOsHi2


cookink

>> Sunday, August 30, 2009

Mcm biase aku masih lagi mengambil alih tugas mama turun ke dapur. Memandangkan mama masih lagi berjuang untuk menyiapkan tempahan baju raya.. kalau dulu aku agak liat untuk buat kerja kerja dapur.. but kali nih aku ringan tulang sikitlah… kekeekeke… yelah malas malas pun esok lusa aku tetap akan turun kedapur… tul tak? So untuk juadah berbuka puase ari yang ke 8 nih.. ader 2 3 juadah lauk la yg aku sempat buat..

This time aku buat ‘’sotong masak kicap pedas..’’

Bahan bahan:

Bawang merah ,Bawang putih, Halia - dikisar
Cili kering
Kicap
Sotong

Cili merah n bawang besar untuk hiasan.
Gula,garam
Bunga cengkih,halba,kayu manis.
Air asam jawa


Cara membuatnye:

memula tu tumiskan bunga cengkih,halba n kayu manis sampai naik bau. Pastu masukkan bahan yg dikisar.. tumis sampai bhan yg dikisar tu naik bau.. then masukkan sikit air asam jawa, pastu masukkan sotong.. kacau kacau.. jgn lupe letak gula garam ikot rase.. pastu last baru masukkan cili merah yg dihiris dgn bawang besar untuk hiasan..

then aku buat ‘’kari kepala ikan”.. salah satu makanan peberet mama aku. Aku pun suke jugak… mama cakap kalau ajib ader mesti dia suke..ermmm ingat ajib ajer tau…jeles aku!

bahan bahan:

kepala ikan merah
bawang merah ,putih,halia - dikisar
serbuk kari
halba campur
bendi,tomato,daun kari
air asam jawa
santan



cara membuatnyer:


campurkan bahan yg dikisar bersama dengan kari ikan… ketepikan.. th
en panaskan minyak masak then tumiskan halba campur… sampai ader naik bau baru masukan kari yg dicampur dgn bhn yg dikisar tu.. tumis sampai pecah minyak… then masukkan air asam jawa sket.. masukkan santan… masukkan bendi. Biar sampai mendidh n masak bendi n daun kari tu baru masukkan kepala ikan… tunggu sampai masak ikannyer then letakkan tomato.tutup api …. Kekekekeke


dalam pada aku tgh masak tu sempat jugakkan aku wat lawak bangang ngan mama jap kekeke.. konon nak buat kerabu mangga. Bile nak kupas mangga aku suh je mama yg buat… kekekekek tewok.. alas an nyer aku cam ngeri aje nak buat… kekeekkeke… sempat ag aku seloroh..”mama kalau future husband along nka mkn kerabu mangga along jumpa mama suh racitkan mangga ye..” kuang kuang…..


mama cakap kerabu mangga yg biase orng buat jual jarang nak letak kerisik atau santan sket untuk elak basi… so aku buat kerabu mangga nih ikot resipi mama aku…

bahan bahan unutk kerabu ye tuan tuan n puan puan..kekekeke

mangga yg di potong halus atau diracik..(direndam ngan air garam )
udang kering,belacan,bawang merah 2 ulas (ditumbuk)
cili kisar
bawang merah yg dimayang halus
kerisik
sedikit santan..
air perahan limau
gula garam


cara membuatnyer:


campurkan bahn yg ditumbuk dengan cili kisar bersama sedikit kerisik.. gaulkan sebati.. then letakkan gula, garam,air perahan limau.. gaulkan ag… pastu campuarkan bahan yg digaul tadi bersama dg nisi mangga yg di racit bersama bawnag yg di mayang tadi.. gaul rata… kemudian taruk sedikit santan. Gaul ag then boleh le dimakan….


Simple je kan… but oklah aku cukup puas hati….. eheheheh sape cakap aku tak boleh masak.. cume aku malas aje nak buat. Kekekekeke boleh ke mcm tuh….ader nak kene tgk mood jugaklah….

2 comments:

Sufy August 31, 2009 at 12:17 AM  

Ya Allah, tetiba perut sy laparrrrrr..agagga..hehe..sedap2..nak try buat ney..hik2

eyfa hanies August 31, 2009 at 6:07 AM  

bisa ajer.. ingat puase kekkkke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP