Followers


familia

familia

mOsHi2


adakah aku dalam senarai...?

>> Wednesday, February 23, 2011


dulu mase sekolah selalu sakit. selalu pengsan, sesak nafas. keluar masuk hospital bagai... paling teruk bile pengsan dalam kelas sampaikan kene tahan kat ward.. waktu tu rase mcm nak mati dah. rase macam nyawa tak panjang. bile doc nak inform parent aku tak kasi. sanggup tipu doc yg parent aku mmg dah sedia maklum situasi aku.. so doc suh wat checkup.


ingat lagi bile doc tanya " dalam family ader sesiapa sakit kronik? macam jantung ke?"

aku cakap takde.. entahla itu jawapan aku without think it properly. serase ader je ahli kuarga yg ader penyakit tu.. bile doc kasi ubat n mc , dah kurang sikit. tapi kekadang ader jugak pengsan n sakit sakit.

aku diam kan sampai la sekarang. sekalipun aku jarang pengsan dah sekarang tapi aku selalu sakit sakit dada, sesak nafas, Rasa sakit ni selalu attack kat seluruh dada, leher bawah dengan
rahang leher bawah.

mula la gelabah bile tingat doc pernah cakap kadar denyut heartbeat aku tak bape nk normal (weak). salur arteri pulak sempit.. aku tka bape nk kesah sangat dulu. tapi sejak menjak ni bile asik kene attack je kan.. aku try google n terjumpe something..

Sakit dada atau dikenali sebagai angina pektoris.Sakit ini dialami pada bahagian tengah dada atau sebelah kiri dada. Kesakitan ini dialami dengan:

a. Seolah-olah ada cengkaman yang kuat pada dada
b. Berat pada dada
c. Senak dada
d. Sukar bernafas: sakit ini akan merebak ke leher dan bahagian lengan kiri. Ia selalu berlaku semasa aktiviti fizikal atau tekanan emosi. Tekanan emosi atau sebarang aktiviti boleh menyumbangkan masalah ini.

Sakit dada ini terbahagi kepada dua peringkat iaitu:

  1. Stabil: mengalami sakit dada apabila melakukan aktiviti.
  2. Tidak stabil: mengalami sakit dada yang berulang-ulang dan berpanjangan. Sakit ini dialami sekalipun dengan melakukan aktiviti yang ringan atau semasa rehat.


Sekiranya gejala-gejala angina tidak stabil dibiarkan tanpa rawatan, pesakit boleh mendapat serangan jantung (penginfarkan miokardium).


adakah aku.....? hihs...biar betul?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP