Followers


familia

familia

mOsHi2


kenangan lama: roti man

>> Sunday, July 10, 2011






roti man..



pernah tengok uncle india or malay man lalu depan rumah korang sambil munyik hon "pin! pin! pin!"? kalau dolu dolu mungkin ada.. sekarang macam dah kurang... kalau ader pun jarang sangat!



ape yang membuatkan aku nak wat enrty ni coz whenever i saw this roti man, it will make me senyum lebar.. nak tambah syiok bile mama abah n adik adik aku ader sekali memang kecoh la jadinya. coz aku ader sentimental value punya kenangan dengan roti man nih! semuanya gara gara kenakalan anak encik halim sowang ni yang tak hengat!!!!!



sesungguhnya kenangan itu memang melekat sampai sekarang..bile ternampak je roti man ni lalu depan mata, automatik aku akan berpandangan sesama aku n adik then out of no where kitaorg gelak tak hengat... for sure it only related to my past!



it happend bertahun dulu la when i was 5 0r 6 years old.. kalau orang lain mungkin sush nak hengat but aku mungkin tergolong dalam golongan yang punya fotocopy memory yg leh hengat ape aje. even it already bertahun punya menda yg rase ornag lain mungkin tk kan nak hengat!



ok sambung balik citernyer......



ingat lagi at that tym.. setiap petang memang roti man akan lalu depan umah... memang ramai la yg nak membeli.. kalau dulu orang mak mak bapak bapak ni li roti banggali kn.. untuk bebudak cam aku n few bebudak ag mesti kejar jajan "tora ding dang"





ingat lagi mase roti man tu masuk je lorang umah area umah aku.. kami bebudak tak cukup umur n tak cukup bijak ni akan berlari excort la roti man ni.....bile berhenti je motor uncle roti man ni.. reramai pakat berkumpul macm semut hurung gula... setakat kene marah dgn uncle roti man tu lalu celah lubang tinge je.. langsung tak jalan.. sume pakat berebut sape dapat jajan dulu.. selalu aku yg pompuan ni la yg dapat dulu... almaklum budak comey senang sikit nak menyelit...cecelah orang kan..



then one day ni.. nak jadikan citer.. aku boleh terlebih excited pulak.. sebab abah pesan kalau nampak roti man panggilkan dia... so bersungguh la anak pompuan encik halim ni menunggu depan pagar duduk dendiam menunggu datangnya uncle roti man.. sanggup ni tak nak main dgn bebudak lain area umh ni.... just stay alone...



then bile nampak kelibat uncle roti man, cepat cepat aku melalak jerit panggil abah...aku pun jerit cakap dengan uncle tu stop! stop! .... terus aku berlari g kat moto uncle roti man tu... then abah datang untk li some roti.. aku yg kecik ni pusing keliling mencari jajan peberet.. bile suh abah amekkan jajan dia cakap suruh sabar.. oleh kerana anak encik halim ni tak sabar.. dia try la nak lompat nak ngambik jajan yg agak tinggi tergantung dalam plastik beso...tak dapat...




last sekali aku pijak kat tapak moto unutk panjat amek jajan.. bile dapat aku terus lompat. suddenly hasil dari terjahan aku yg kurang sabar ni.. moto uncle roti man tu terbalik!!!! sebab tak seimbang! lagi wat kecoh bile moto tu terbalik, habis sume roti yg tergantung tu berterabur kat atas jalan... lagi sadis habis "kaya" roti dalam bekas tumpah.... side mirror patah



abah n uncle roti man tu terkejut tergamam sume ader.. aku pulak sekadar buat muka tak bersalah.. memang abah sure tebal giler muka menahan malu, marah sebab perbuatan anak dia nih... uncle roti tu cepat cepat pungut roti roti n jajan yg berterabur.. abah pun tolong.. berkali kali abah mintak maaf... meman rugi la uncle roti man tuh that day.... pas je pungut roti terus uncle roti man tu bawak moto dia pergi.. abah dah pandang semacam.. macam tahu nak kene marah je terus lari masuk umah..jajan terus aku campak... takot punya pasal...



then the next day... uncle roti man tu lalu lagi depan umah... aku pun jerit jerit suh berhenti..bile nampak je muka aku ni... uncle man terus pecut moto dia.. tk berhenti langsung!!.. mesti di trauma kot.. sebb aku dah rugikan biznes dia sehari sebelum tuh..



sejak kejadian tu, setiap kali uncle roti man tu lalu dia takkan stop bile aku jerit suh stop... dia akan stop bile abah yg kuar pagar.. aku pulak tengok takat dalam pagar rumah jer...ciankan...



but itulah kenangan... sampai sekarang benda tu jadi bahan usikan famili aku..kalau nk tanye perasaan aku hehehehe for sure aku rase serba salah.. tapi waktu tu..tak tau pape kan... hehehehe nasiblah! entah still hidup lagi ke tak uncle roti man tu... agaknya pernah jadi lag tak insiden tu kat dia mcm yg aku buat tue?



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP