Followers


familia

familia

mOsHi2


mengaji alif ba ta..

>> Saturday, June 04, 2011




alif... ba.. ta....

ingat lagi tak zaman anak anak ribena dulu mengaji? mesti kita ingatkan? yelah berlarak pegi rumah ustaz ustazah reramai dengan kengkawan sambil bawak muqaddam..

paling best bile masing masing berlumba untuk siapa yang habiskan dulu naskah muqaddam.. pastu bile nak Al Quran siap ader kenduri doa dgn pulut kuning bagai....

still ingat lagi mase aku mengaji sikit punya ramai tok guru yang mengajar.. bile dah elok elok nak habiskan 30 juzuk Alquran, ustazah meninggal pulak... tukar tok guru lain..kene mula dari mula balik.. mase tu tak paham ape sangat. ikot aje kata...

kemudian bile kene pindah kawasan tukar lagi tok guru. kene ulang semula dari awal sambil mengeja huruf huruf yang ada dalam Al quran tue.. rotan dah ader kat sebelah. sampai trauma nak pegi mengaji lagi sebab asik kene perli dengan budak budak lain. kononnya tak pandai nak mengeja. habis kan mase dengan tok guru lain ajaran yang dipakai guna bahasa rumi.. bila tok guru baru ajar bahasa arab.. ingat lagi bile abah hantar awal awal untuk elak bertembung dgn budak budak lain mase mengaji..


pastu tukar lagi tok guru bile tak tahan kene psiko .. tapi kali ni hanya sambung bacaan bile dgn tok guru baru. tak payah nak mengeja huruf balik. rupanya abah dah terlebih dulu "bercerita".

alhamdulillah selamat jugak habiskan 30 juzuk. cuma amik mase lama sikit. kalau dulu darjah 4 dah boleh bangga la konon habis Al quran.. tapi aku darjah 6 baru habis tu pun setelah 7 orang guru ngaji!


tapi now...


bila dah besar,dah hilang rasa excited nak baca Al quran. mungkin sebab kita tak ada masa? atau sebab kita tak faham maksud dan tak FEEL, maybe?

alhamdulillah kalau dulu aku jarang nak bukak kalam Allah tapi sejak aku tanam azam untuk membaca al quran serius sekurang kurangnya satu muka surat sehari, aku dah mampu biasakan diri. bukan untuk riak. tapi takkan kita hanya nak bukak kalam Allah itu bila ader majlis orang mati aje? takpun bile majlis kawen? takkan nak bairkan kalam Allah tu jadi perhiasan semata mata..?


sungguh saat aku mula membaca sungguh aku malu sangat sangat. dah lama tinggal KALAM ALLAH yang dulu selalu aku usung sana sini... merangkak nak membaca balik.. mase tu baru sedar diri ni betapa tak layaknya nak jumpe DIA..tapi sejak 2 tahun ni aku dah mampu baca dengan baik. sekalipun tka mampu nak menghafaz macam tahfiz...



selalu aku dengar bile datangnya ramadhan, sume pakat pulun nak khatam dalam bulan mulia tu..tak salah.. tapi seolah olah macam kita ni aim semata mata nak khatam aje.. bagi aku biarlah dalam bulan tu kita manfaatkan untuk lebih menghayati kalimah tu.. tak khatam pun takpe... ape guna kalau kita khatam 30 juzuk tu tapi erti kefahaman ayat ayat suci tu sendiri hilang...

percaya tak, kalau aku cakap kadang kadang kita ni bile baca Al quran, kita berlagak? bukan maksud aku berlagak konon boleh menghafal sumer juzuk.. but bile kita baca al quran dengan tafsir, kita konon macam letakkan diri kita ni jadi "watak baik" je dalam alquran.. tapi kita ni lupa, cukup ke kita ni nak jadi 'watak baik" tu? cukup ke dengan apa yang kita buat selama ni untuk melayakkankan kita jadi "watak baik" konon "akulah orangnya yang disebut dalam ayat "WAHAI ORANG YANG BERIMAN...." "WAHAI ORANG MUKMIN"

yakin ke kita ni orang yang Allah sebut dalam al Quran tu? mane la tau kot kot kita ni terlebih perasan "beriman" sebab nyer kita memang orang islam ye dak?

patot kita letak diri kita tu "watak hitam". bayangkan diri kita tu yang diseksa dalam neraka yang Allah describe dalam Quran. letakkan diri kita tu a person yang dalam siksaan azab..

kita ni terlebih perasan bila berangan yang kita ni "beriman" sedangkan amal kita pun belum tentu cukup nak sampai level tue...

percaya atau tidak,kalau dulu mase kita kecik kecik.. sumer surah kecik dalam muqaddam tu kita hafal... baik dari surah 3 qul sampailah yg terakhir. tapi sekarang rasenya kita asik mengulang surah Al fatihah dengan surah 3 Qul je dalam solat... tol tak? benda ni aku sendiri pun pernah buat kononnya dah cukup afdal la dengan 3 qul itu. tapi bila aku sedar sebenarnya benda tu tak cukp pun..

ape yang aku tulis bukan untuk perlekehkan orang tapi lebih pada untuk ingatkan diri sendiri yang cukup mudah lupa.... sungguh pada satu saat dalam dalam hidup ni.. aku rase kosong. lost sangat sangat.. even di luar aku nampak happy tapi jauh hakikat aku lost....

tanya pada diri kita.. dalam mp3, ipod, ader ke terselit mp3 al quran?


aku perempuan yang tersalah pilih lorong hidup. Apabila aku terlanjur melalui lorong yang salah,
maka lambatlah aku sampai ke jalan kehidupan. Setiap lorong yang aku lalui ada cerita suka dan duka. Aku bunuh jiwa duka, Aku ambil rohnya.Buat teladan sepanjang jalan.Aku mahu cepat sampai, justeru AKU memilih untuk berjalan kaki.Kerana kaki yang menyokong aku inilah yang akan mengingat,setiap langkah, jatuh dan bangun...



kita perungut setia bila lihat semua serba tak kene. kita keluh bila penat
kita keluh bila berat segalanya rompong dimata itu lah kita semua
termasuk yang menulis ini juga kurang bersyukur pada yang esa..

2 comments:

ajib June 5, 2011 at 6:27 PM  

Alhamdulilah. Moga berterusan.

eyfa hanies June 6, 2011 at 11:32 PM  

amin... ya rab...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP