Followers


familia

familia

mOsHi2


samosa ayam

>> Sunday, September 06, 2009

masih lagi entry sal masak masak nih..hhihihi yelah setahun sebulan je aku turn dapur tu pun bile bulan pose kan.. liat giler nka masuk dapur kalau ari ari biase nih... but sekarang aku nak ubah la.. kalau boleh nak merajinkan diri turun menuntut ilmu dengan mama.. kekeke... mcm semalam waktu berbuka aku buatkan kuew tiaw.. happy sangat bile mama cakap sedap ekekekek... bangge la tuh hahahahah!


so pagi pagi bile bangun je pas kemas umah sume.. aku tanya mama .. nak buat ape untuk juadah ptg ni.. untuk makluman famli aku ni mmg jarang nak membeli.memandangkan sume kurang gemar nak beli hasil air tangan orang... especially aku.. aku rela blaja buat sesuatu yg aku tingin nak mkn dari beli ajer.. bagi aku itu yg lagi puas.... aku bukan le pandai sangat nak masak but sekurnagnyer aku mencuba dari tak tau kn... so bile mama cakap dia pun tak tau nak wat ape.. aku suggest nak wat samosa.. mule dia bising jugak sebb nanti kompom dia akan buat dah kacau waktu dia nak buat kerja menjahit.. bile aku cakap aku yg nak buat.. aku yg nak blaja buat so dia cakap ok...

korang nak cakap ape pun so k lah.. ni percubaan pertama aku.. yelah liat nka masuk dapur.. at least ader jugak tingin nak buat. tul tak.. so aku kai resipi mama..

Bahan inti:
3 biji kentang didadukan
1 ketul ayam dipotong kecil-kecil
3 sudu makan serbuk kari
sedikit biji sawi
daun celeri
lada merah dihiris..
garam secukup rasa
gula secukup rasa
1 biji bawang besar dikisar
1 ulas bawang putih dikisar

Bahan lain:
6 helai kulit popia (setiap satu dikerat 3)
sedikit putih telur untuk menggam lebihan lipatan kulit popia
minyak untuk menggoreng

Cara:
1) Tumiskan bahan kisar
2) Gaulkan ayam dan kentang dengan serbuk kari dan cili giling
3) Masukkan ayam dan kentang itu ke dalam kuali tadi
4) Masakkan hingga kentang dan ayam empuk
5) Biarkan sejuk (Tips: bagi mengelakkan kulit popia menggelembung jika diisi panas)
6) Selepas sejuk, isikan dalam kulit popia yang sudah dibentuk segitiga. Gam hujung berlebihan dengan putih telur
7) Goreng dan sedia untuk dimakan

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP