Followers


familia

familia

mOsHi2


my pet,

>> Friday, February 17, 2012


theodara 3 years old...

Macam lame je tak update pasal hamster kan? Hihihi…

Ok 6hb 2 aritu, hamster tertua yg pernah dibela, Theodora genap 3 tahun!!! Hockey 3 tahun!!! Ohsem kan.. mane ader hamster boleh hidup lama kan… so tkde celebration untuk dia this year cume bawak g vet je coz dia dah kertu kan.. badan dia dah susut.. kalau dulu gebu gebu skunk dah kurus.. but still diva n naughty tau..

Manekan idak, seminggu lepas bday dia.. we ols ni konon pasrah la mungkin sudah sampai kot ajalnyer kan.. sebb doc pun surprise bile dia still boleh hidup kan… dalam report health dia pun mmg ader tercatit d.o.b kan… huhuhu…so back to the story, one morning ni adik aku check la sangkar then tgk si dora ni lembik semacam… tak de reaction bile di cuit cuit…. Selalu hamster ni usik sikit mudah je nak terkezutt kan.. but this time, tak ader… so abah selumber je cakap “dah go on kot…” sentap kan.. ayat tak jaga hati dan perasaan tol.. then aku yg tgk pun mmg rase dah “jalan” dah budak ni .. so nk pasrah je la.. akan tetapi tetiba ELOK aje pas abah aku bagi ayat keramat tu tetiba dora ni gerak gerakkan tangan dia… cheh….!! Tipah tertipu.. ingatkan dah sampai ajal.. rupenyer tido mati!!!>.. ya satu perangai dora ni dia kalau tido mmg tido mati…. Hamster lain geget pun tak ader nak sadar… oh.. aku tertipu dgn dora… terus je sumbat dia masuk sangkar… huhuuhu…..


ni mase dor aumo sebulan 5 ari... chomeykan? skunk...... comot n comey jgk..!


Next hamster paling bongsu.. mynam..yg ni weols selalu panggil minah terkejut.. sebab once dia terkejut, nak hilangkan feeling terkejut dia punya la lama… sampai tuan dia pulak panic… tapi sungguhpun dia mcm tu but still caring n loving tau even dia ni suke tido dalam mangkuk… kes terbaru, semalam mase uncle aku datang dari jb, terlupa nk kuarkan sangkar diaorg.. so mase uncle aku mandi habis basahlah sangkar hamster hamster tu.. so mase adik aku nak bersihkan sangkar.. si mynam ni “komplen” dgn bahasa dia… so funny… membebel chit chit je munyi tu… until dah tukar woodchip baru la diam membebel dia tu… mase dah tukar woodchip baru n dah pindah masuk balik dalam sangkar, tetiba terpandang gelagat mynam dtg dekat pada dora si diva tue… dia g bersihkan dora.. almaklum dorakan tak sihat bile mata dia sebelah sakit… so si mynam ni tolong keringkan dora barulah dia keringkan diri dia…. Ya tuhan… sedangkan haiwan pun ader perasaan sayang n nak saling Bantu membantu inikan pulak kita yg manusiakan….? Tersentuh kejap sebb tak sangka kan.. mungkin sebb since kecik lagi aku dah satukan kesemua hamster dlm sangkar so ikatan kekeluargaan tu ader hahahhaha tak boleh blah punya ayat kan… dora n mynam ni bukan seibu sebapak tau.. lain lain baka… so touching….

mynam...


We ols pun ader new member tau.. anggun… ok anggun ni kucing Persian mix.. usia baru nak masuk 4 bulan… nenek sedara aku kasi.n dah siap remind lagi bahawasenya.. :”jangan sesekali amek gambar”..so makanya tidak ader la gambo nak dpost kan..katanyer kalau amek gambar t cepat mati.. tak tau tang mana releven kan….

Anggun ni skunk dh jadi pet kesayangan dalam rumah..abah aku yg tak suke kucing pun boleh tersuka.. sampaikan si anggun ni lebih mendengar kata abah aku dari tuan yg excited nak membela… mase mula mula membela risau jgk.. sebb semua tak nak jadi “pencacai angkat najis” … terukkan.. sudahnya aku la amek jawatan tu.. entahlah bagi aku kalau dah nak bela .. kene jaga elok elok jgn la dibuat lebih kurang kat binatang tu… so tahan jelah bile nak cleaning “jamban”… maintanen anggun lagi mahal dari hamster… dgn pasir, mkn, susu( coz still baby) dgn medic lagi… mau aku meroyan kejap…

Memula tu si anggun ni dibiarkan dalam sangkar.. tapi sebb aku ni memandai nak dia stay dalam rumah, so aku kene “ajar” anggun ni..

1. ajar dia “buang”.. mama aku awal awal dah surrender tak nak jadi “pencacai” so sebb tak nak anggun ni buang merata aku ajar dia buang kat toilet.. so bile dia nak membuang, dia akan terus pegi toilet… so far ajaran itu dia ikot kecuali one day ni je dia terbabas. Ni mase angah jadi catsitter. Sebab tak paham signal yg anggun bagi… sebb tak tahan sgt dia dah ter “tu” dalam bilik angah… hihihi… but the next day terus cari toilet dah…. Clever kan?


2. then ajar anggun tido.. mase bawak dia stay dalam rumah, mase nk tido we ols kurungkan dia dalam toilet dgn sangkar hamster… tapi sebb lama lama rase cian pulak kan.. aku ajar dia tido dgn aku.. satu yg aku pasan anggun ni.. dia mmglah sungguh “anggun” sebab tido taknak guna kipas.. nk aircond tau… malam 1st aku bukak kipas dia taknak tido… asik nak mencakar je.. malam kedua bukak aircond baikkk je tido kat sebelah…. Atas katil aku ok!!! Bukan di lantai atau kat carpet… n skunk every nite kul 10 pm dia akan masuk bilik n naik atas katil n ready kat satu port yg dah direserved untuk dia tido.. bile dia nak membuang dia akan kejut aku.. so comey….

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP