Followers


familia

familia

mOsHi2


my grandfather sakit tewok

>> Monday, September 08, 2008

petang sabtu lepas tgh syiok syiok masak untuk juadah berbuka tetiba terdengar jeritan angah kat atas " abah.. hp abah ringing!!" kebetulan pulak hp aku yang kat dalam bilik pun munyik menjerit jugak... elok je nak jawab tetiba jd missed called plak.. dari makngah aku yang kat jb. pelik gak kan..dalam hati terdetik "takkan nak makngah kat kl n nak mai bukak pose kat umah aku kot?" pastu munyik lagi hp abah n abah pun answer la called untuk nyer..tetiba muka abah bubah.. aku pun tgk muka mama... muka mama pun macam muka aku tertanya -tanya nape kan.. abah still on called ag.. about 5 minit pastu abah dtg kat dapur dgn muka yang terkezutt n he just said " bah sakit tewok.. dah tak leh cakap lagi dah.. nazak.. pak su (refer to my atok sedara) depan umah bah suh kumpul adik beradik"
bukan main terkezut kitaorg nih.. bukan pe baru itu hari jer kitaorg balik n tgk atok aku tu shat sket even sebelum nih mmg dia sakit. but y dgn tetiba jer..(without any news before kan?)then untuk kesahihan lagi abah called his siblings yang dok area jb yang dekat2 ngan umah atok.. n cakap hal yang sama..so abah decide nak balik jb.. aku pun cakap lah." nampak gayanyer bukak pose dalam keta la mcm nih.." abah cakap " pas bukak pose jalan........." so oleh sebab arahan dah ditime adik aku pun naik kemas ape yang patot untuk bawak balik.. aku ni sambil masak dok sms la sepupu aku yang dok kat kl nih informkan ngan diaorg... so pose kitaorg ptg tu mmg kelam kabut lah.. pas buka ajer kitaorg mmg terus bertolak.. kak jah(sepupu aku) sms aku " kitaorang pun nak bertolak jgk ni" bile aku tanya diaorg kat ner kan..

so otw balik jb ni memasing diam jerlah.. aku plak melantak makan kuih melaka yang aku sempat buat ptg tadi kan... tetiba rase cam jauh pulak perjalanan nak balik jb mlm tu.. sampailer aku tertido..tersedar pun bile dah sampai kat hentian pagoh. itu pun untuk turun g toilet! hp mama munyik . called dari kak ipah (sepupu ipar aku).... tetiba muka mama bubah. aku pun time tu dah pikir bukan2 dah... tewok!bile mama simpan hp je aku terus tanya nape ? mama jawap " kak ipah cakap maklong gtau atok tak ader pape sangat.. just penat tak larat je.. doctor cakap dia ok...dia letih sebab puasa jer .."

ya ampun.. dah sia2 kan perjalanan.. hengat dah nak mampus ajer havocnyer!!! setakat letih pose jer kan.. sampai nak berkumpul adik beradik bagai! then aku cakap patah balik kl.. theh terus masuk toilet.. aku tinggal je mama ngan abah kat luar bincang.tgh marah nih.. aku pun dalam pada tue tepon la info kak jah.. mcm aku bajet reaksinyer mcm aku jugak marahhh!! dia cakap tak mo balik kapo.. nak patah balik kl jugak!

abah aku pun tak mo balik.. but oleh sebab atok aku berkeras nak jumpe abah aku.. so nak tak nak. dia kene balik.. aku as dia punya anak time dgn terpakse balik jb mlm tuh..
kita org sampai jb kapo atok aku tepat kul 12 tgh malam.. ramai jugak adik beradik aku yang ader kat situ.. makcik pakcik aku pun ader..mulanya aku marah jugak kan.. but bile aku tgk dgn mate pale aku sendiri keadaan tok aku tu.. rasenyer berbaloi jugaklah balik kapo mlm tuh.
kesihatan atok aku makin tak meyakinkan..siyes aku langsung tak paham ape dia cakap. sebab dah makin tak jelas.. so dari ape aku tgk ramai yang bergilir jaga atok aku tu.. termasuk abah aku.. mlm tu tak leh nak tido sebab dah mcm darurat umah tu kan.. dgn ramai manusia. aku punya la ngantok but aku tahan mata nih.. ader gak ler terlelap jugak.. but kita org esoknyer balik kl semula coz ader komitmen kan.. adik aku pun nak UPSR.. aku kije lagik..
paling aku tersentuh bile atok aku nak ikot abah aku balik kl.. atas alasan ape aku tak pasti lah.. but keadaan mmg tak izinkan dia. abah aku cakap dia akn balik kapo pas settle urusan kat kl ni untuk jaga dia.




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP