Followers


familia

familia

mOsHi2


cookink

>> Tuesday, September 09, 2008

bebaru ni kan cuti so aku sempatlah tunjuk bakat terpendam aku memasakkat dapur dengan mama. bukan ape mama ader jugak nyakat2 aku kan.. kononnya dalam byk anak perempuan(mcam banyk jer..) aku la kononnyer yang liat nak tlg kat dapur.. adoiii terkene sudah.. yelah aku bukan selalu ader kat umah kan.. keje.. then g kuliahnyer plak habis balik mlm kul 11 cengitu.. kalau weekend pun aku kene kije boleh bilang ngan jari lah dalam setahun hujung minggu aku bape kali kat umah.. so adek adek terchenta aku ni bukan main syiok bambuuu aku mentang2 mama mula topik kan... sempat jugak aku bidas " even jarang masuk dapur tapi hasil belum pernah mengecewakan.." hahahahaahh poyo jer aku nih..

siyes aku mmg jarang masuk dapur but bukan erti aku tak pandai masak... cume aku kekurangan waktu jer a.k.a sikit kemalasan hihihihik .. so bebaru nih je aku sempat buat makan dari air tangan aku sendirik untuk famli.. menunyer LAKSA Penang.. coz aku sukeeeee.. tak mo laksa johor..

bahan:


1 kg laksa (dicelur)
1 kg ikan kembung
2 batang bunga kantan
5 keping asam gelugur
10 biji cili padi
1 tangkai daun kesum
2 batang serai (diketuk)

air(ikot suke korunk ler nak kuah tu cair ke pekat ke)
2 3 biji limau kasturi

1 biji timun (dihiris)
sedikit daun salad (dihiris)
2 biji bawang besar (dihiris)

2 tangkai daun selom(dihiris)
2 sudu besar cili kisar
3 biji telur rebus
Garam secukup rasa



cara buat:

Rebus ikan kembung hingga lembut. Buangkan tulangnya & kisar isi ikan hingga halus. Masukkan bawang besar, bunga kantan, serai, daun kesum, cili padi, cili kisar, asam gelugur, & air ke dalam periuk. Biarkan mendidih selama 20 minit. Kemudian masukkan isi ikan, garam & masak lagi selama 10 minit.
ni hasilnyer.. kuah laksa

telurnyer kite kene rebus.baru sodap di makan.
ni sayur sayur nak nak dihiris.aku suke hiris halus halus tak mo yang tebal2 mcm orang jual.benci sebab aku penah tercekik sebab hiris tebal tebal.

laksa nyer plak kite rebus sampai lembut.. kalau keras nak mkn camno!

senang kan nak buat laksa nih.. bukan susah pun. bese aku wat pakej. laksam n laksa but guna kuah yang sama. cume bulan pose nih nafsu kene blaja kawal kan.. jangan tamak!!! cube r try test.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP