Followers


familia

familia

mOsHi2


Tsunami melanda jepun

>> Sunday, March 13, 2011



last friday tumpuan dunia yang selama ni dok alert sal krisis libya beralih arah bile kejadian gempa dan tsunami melanda jepun..

terpegun bile tgk clip clip yang di tayangkan kat tv sedunia. detik detik tsunami attack jepun.... Negara matahari terbit yang terkenal dengan teknologi canggih itu sekelip mata mengalami kerosakan yang teruk, tanda bencana bukan lawannya manusia.Teringat aku ketika menonton rancangan National Geographic, bagaimana Jepun bersedia menghadapi bencana sedemikian rupa. Tembok tinggi bagi menghalang tsunami, namun hanya sekadar mimpi. Jepun kini kembali ke alam realiti, hanya menangisi apa yang terjadi.. nyata Kuasa Allah mengjangkaui batasan manusia.

gempa pada skala 9 skala ritcher merupakan paling kuat didunia dan paling Plg buruk dlm sejarah earthquake jepun dlm tempoh 140 thun dan mengatasi gegaran trburuk pd thn 1923..tsunami setinggi 10 meter membadai beberapa bandar kawasan pantai negara itu.kedudukan jepun telah beranjak sebanyak 8 kaki dari kedudukan asal akibat dari gempa yg menggegarkan negara matahari terbit itu

satu dunia meratap sedih dan simpati pada kerajaan jepun. musibah yang menimpa ini seharusnya di jadikan ingatkan buat kita sekalipun kita sering kali menghebahkan "malaysia selamat dari sebarang bencana" sekalipun kedudukan malaysia selamat dari lingkaran ancaman gunug berapi mahupun gempa, sedikit sebanyak ia tetap memberikan ancaman pada kita.









0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP