Followers


familia

familia

mOsHi2


bomoh

>> Monday, March 14, 2011


tajuk entry ni mungkin boleh bagi pelbagai persepsi atau pandangan masing masing. but kenapa Bomoh jadi pilihan aku untuk di jadikan tajuk entry?


ape itu bomoh? atau pawang? atau shaman? atau pak dukun? kalau ikot wikipedia:

A bomoh or dukun is a shaman in Malaysia. The bomoh's original role was that of a healer and their expertise was first and foremost an in-depth knowledge of medicinal herbs and Malay geomancy. This was supplemented by Sanskrit mantera (mantras) owing to the ancient Hindu-Buddhist influence in the region. The word is Malay, but there are bomoh of all religions and races.

Some bomohs use cemeteries to summon spirits to fulfill requests by supplicants, while others only deal with a single spirit. It is said that sometimes the bomoh selects the spirit, while other times, it is the spirit who selects the bomoh. Spirits can perform healings, seek missing persons or even investigate reasons for bad luck. Spirits can also be used to possess peoples, cause sickness and miseries and many other bad things. Bomoh who have a particular religion may incorporate their religious practices into their craft.

The bomoh works with rituals and incantations, or jampi-jampi, which is derived from the verb menjampi, meaning to cure by magic.

The bomoh's craft remained largely unchanged even after Islam became dominant until the Islamic revival in the 1970s and 80s. Bomoh were then seen as deviant from the Muslim faith because of their invocation of spirits and the potentially harmful black magic they practiced. This period saw a drastic decline in authentic bomoh and many fraudulent shamans filled the void. As a result, bomoh are today looked at with suspicion even though they are still commonly consulted for personal reason.



itu definisi sal bomoh.. nak tau kenapa aku wat entry pasal bomoh?



sebab aku hairan kenapalah orang terlalu sangat nak bergantung harap dengan bomoh? alasan ape yang dipakai sehinggakan sikit sikit nak rujuk bomoh.. sikit sikit nak jumpe bomoh? kalau betullah bomoh ni berKEUPAYAAN menyembuhkan segala jenis PENYAKIT for sure lah KHIDMAT DOCTOR tak diperlukan kot... aku bukanlah nak mendabik dada untuk cakap besar sal bab bab yg semacam ini kerna ilmu aku pun tak seberapa. but sekadar luahan atau pandangan dari sisi aku tentang hal hal macam ni..

i`m sure segelintir atau hampir semua dikalangan kita pernah jejak kaki g umah bomoh atau g cari bomoh untuk mintak segala mcm penawar ubat untk segala jenis rawatan kan?

dulu mase aku kecik kecik bebudak lagi tak berapa nak dapat clear view ape itu bomoh sebab arwah tok nenek aku tk bagi nak ikot join kalau kalau diaorang g jumpe bomoh.. n ader satu kisah nih bile adik aku kekonon "dirasuk" sebab terganggu kawasan "sesuatu" . solution: jumpe bomoh. hasil daripada pertemuan konon nak berubat. aku masih ingt lagi bile satu rumah kene tabur dengan beras kunyit.bakar kemenyan 3 ari 3 malam, ayam 2 ekor, susu tin (susu pekat yang wat milo) almost sedosen n baju adik aku yang dipakai semasam kejadian rasuk di kumpullan depan rumah n dibakar. at that time terpekik terlolong la adik aku.konon "benda" tu tgh panas... pas kejadian tu terus takde jumpe bomoh bomoh dah...


mase berlalu aku pun dah besar n boleh pikir waras.. so pemahamam terhadap bomoh tu aku mula paham.. n to be honest aku sangat, sangat, sangat (triple action tuh!) tak percaya dengan manusia bergelar ‘bomoh’ ni. Silap-silap haribulan leh jadi isu syirik. Nauzubillah.



"Orang-orang yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk." (Surah Al-An'am : Ayat 82)



sebab bomoh ni ader yang tak betulnye jugak. entah jampi serapah ape yang diguna. hembus sana hembus sini. bagi minum air jampi (jampi yang tak tau ).. konon amalkan ayat ayat alquran. yup tapi bape ramai sebenarnya yang betul betul mengamalkan ayat ayat AlQuran semasa berubat? (kecuali darul syifa n beberapa agensi yg mengamalkan perubtan islam).

ader jugak bomoh kononya amal ayat alquran. ye.. tapi ayat alquran yang bacaannya diterbalikkan? so ape itu ?


semua ni kan syirik tapi kenapa masih ader lagi yang taksub dengan bomoh?


bukankah semua musibah yang menimpa sama ada yang baik mahupun buruk datangnya dari ALLAH s.w.t? so ape salahnya kita mohon jugak pada DIA? mintak dijauhkan ? bukannya mohom pada bomoh? bomoh yang tak bertauliah...


kadang kadang ati aku ni menyirap aje dengar bile mak cik pakcik aku bile jadi something pada one of their family members terus je g nengok bomoh... percaya sangat pada kata kata bomoh.. ikot la pantang pantang yang si bomoh ni suruh.. baiknya idak..


aku bukanlah se alim ulama atau seseorang yg penuh ilmunya. tapi bila aku sendiri lihat dengar baca tafsir kalam Allah, aku tau ader "ubatnya" untuk segala jenis penyakit. tk payah la nak jumpe bomoh bomoh bagai nih.. semua tu dah tertulis dalam Alquran. terpulang pada kita nak rajin atau malas nak amal dalam kehidupan seharian..



tak payahlah nk guna ayat clise “Kita ikhtiar.” "tak boleh cara moden kita guna cara kampung. jumpe bomoh. "



tak payah kita nak menyekutukan kan Allah dalam keadaan sedar..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP