Followers


familia

familia

mOsHi2


thinkin` of..

>> Thursday, February 25, 2010

arini aku sempat bace novel dari novelis "noorhayati ibrahim".. novel baru...

tym keje bace novel... sungguhla baguih betoi staff ni...ermmm

tertarik sangat dengan satu cerita/ perenggan yang membuat aku berfikir.....

suke sangatlah nak memikir ni. kasi berat pale sampai migrain sudahnya... kuikui.... citer dia cenggini....

----------------------------------
kisah si PLato ngan Socrates:

plato bertanyakan makna cinta dan Socrates pun menjawab :

"masukklah kedalam hutan , pilih dan ambiklah satu ranting yang menurutmu oaling baik. tetapi engkau haruslah berjalan ke depan dan jangan kembali ke belakang. pada satu saat kau sudah memutuskan pilihan mu, keluarlah dari hutan dengan ranting tersebut"

maka plato pun masuk ke dalam hutan dan keluarlah plato tanpa membawa sebatang ranting pun. gurunya bertanya , maka jawab plato :

"saya sebenarnya sudah menemui ranting yang bagus, tetapi saya berfikir barangkali di depan saya ada ranting yang lebih baik. tetapi setelah berjalan kedepan,ternyata ranting yang sudah saya tinggalkan tadilah yang terbaik. maka saya keluar dari hutan tanpa membawa apa -apa "

guru itu pun berkata :

"itulah cinta...."

lalu Plato bertanyakan apakah makna perkawinan.

guru itu menjawab:

"sama seperti ranting tadi. namun kali ini engkau haruslah membawa satu pohon yang kau fikir paling baik dan bawalah keluar dari hutan"

maka masukkah Plato ke dlaam hutan dan keluarlah Plato dengan membawa pohon yang tidak terlalu tinggi juga tidak terlalu indah. gurunya bertanya, maka jawabPlato :

"saya bertemu dengan pohon yang indah daunnya,besar batangnya, tetapi saya tidak dapt memotongnya dan pastilah saya tak dapat membawanya keluar dari dalam hutan. Akhrinya saya tinggalkan. kemudian saya menemui pohon yang tidak terlalu buruk, tidak terlalu tinggi dan saya fikir saya mampu membawanya kerana mungkin saya tidak akan menemui pohon seperti ini di depan sana. Akhirnya saya pilih pohon ini kerana saya yakin mampu merawatnya dan menjadikannya indah"

lalu sang guru berkata:

" itulah makna perkahwinan."


-------------------------------------

hurmmm terpikirkah kita, aiseh....... kekadang kita (termasuk la diriku yg tomey ni) bile dah ader yg elok depan mata takmo nk hargai.. tak mo jaga baik baik... then bile yg depan mata ni hilang sudahh... baru la nk nyesal kan..? betapa kita ni tak bersyukur sangat ngn ape yg kite ader kan... raseneyr ape yg diberikan kat kita oleh Allah S.w.t itulah yg terbaik dari Dia untuk kita. sebb Dia lebih tahu segalanya... tol tak? sape sokong angat kaki....

then satu ag bile kita nak cari pasangan hidup siap buat listing ciri ciri calon pasangan kita..(termasuk aku.. tu dulu la...)
kononnya nak encem... kayo.... gitu la ... gini lah... takmo yg gumuk la.. takmo yg tak encem la coz kononnya nak hidup lama ngn pasangan kita takkan nak hadap muka mcm rumah tak siap kot.. hilang selera.... tol tak?
sumenya mesti SEMPURNA konon mcm kita ni SEMPURNA la sangat.... walhal kita ag banyak KEKURANGAN.

aku selalu ingtkan diri tak semua yang SEMPURNA itu "SEMPURNA"..
kadang kadang "KEKURANGAN" boleh jadikan ia "SEMPURNA"... kekurangan yang ada pada kita mungkin akan menjadi satu kelebihan yang ada pada pasangan kita.. bagaimana kita mencorakkan kekurangan untuk kelihatan sempurna itu terpulang pada individu masing masing... contoh mcm kita yang perempuan ni tak semua pandai masak..zaman moden skunk kan dan ader jugak lelaki yg lebih pandai masak dari kite yg bernama perempuan ni... so dgn kekurangan n kelebihan yg ader pada masing masing boleh di mix n matchkan untuk make it perfect... tak gitu...

dan kadang kadang yg sempurna itu lagi byk kekurangan.... sekian mekaceh..

ni sekadar pendapat aku jew...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP